..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

1 januari 2013

Nyårsmiddagens...

...recept

Förrätten:
Trattkantarellsoppa gjorde jag enligt det här receptet som jag gjort många gånger förrut. Jag ökade på tomatpuré och chilisås något och mer grädde än receptet.
Västerbottenflarnen var supergoda och busenkla att göra. Hyvlade helt enkelt några högar av ost och gräddade på 200 grader till de bubblade ordentligt. Tog ut dem och lät de svalna innan servering.

Varmrätten:
Älgrostbiffen marinerade jag och tillagade som en stek i stekpåse. 
Marinad:
3 msk olja
1 msk soja
2 msk balsamvinäger
3 tsk torkad timjan
rikligt med grovmalen vitpeppar
örtsalt
Klappa in marinaden på köttet och in i ugnen på 125 grader, den blev perfekt med en innertemperatut på 67 grader. Lägg den färdiga steken i folie och låt svalna. Skär upp den precis innan servering. Spara stekskyn till balsamicoskyn.

Balsamicosky
2,5 dl vatten + 2 dl vatten
2 msk balsamvinäger
2 tsk honung
grönsaksbuljong (jag hade 1 tsk av alpnearing, går bra med fond till motsvarande mängd vätska också)
lite salt och peppar
stekskyn från köttet
1/2 dl grädde
Koka upp alla ingredienser utom grädden, spara 2 dl vatten att späda med eftersom. Låt puttra länge, min stod nog på spisen över en timme, det sista jag gjorde innan servering var att koka upp snabbt tillsammans med grädden. 

Vitlöksrostad brysselkål och potatis
Ansade och sköljde brysselkål
Skalade och bitade potatis (samma storlek som kålen)
Skalade och krossade 7 vitlöksklyftor
Olja
Smör
Örtsalt
Marinerade brysselkålen med massor av olja, örtsalt och vitlöksklyftorna. Blandade tillsammans med potatis precis vid tillagning och la några klickar smör uppepå. In i ugnen på 225 grader 20 min, ta ut och rör runt och in i ugnen ca 10 min till. De badade i olja och smör!

Tomatsalsa/tomat och löksallad
En låda körsbärstomater
1/2 finhackad rödlök
1 msk olivolja
1 tsk vitvinsvinäger
grovmalen peppar
nypa salt
Klyftade tomaterna och blandade med resten av ingredienserna. Lät stå från morgonen till middagstid och safta till sig.

Efterrätten
Jag halverade receptet och gräddningstiden för att få en låg chokladkaka.
Glasyren gjorde jag mer som en tryffelsmet (orginalglasyren är för hård tycker jag).
50 g choklad
30 g smör
3 msk grädde

Hallonsås
1 1/2 dl hallon
1 tsk strösocker ( jag vet, inte lchf men jag vägrar sötningsmedel i detta fall)
Mosa ihop och låt det safta till sig.

Vispad grädde






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar