..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

30 oktober 2012

Tisdagslyx...

...med trattissoppa och strimlad fläskfil'e.

Soppan gör jag ungefär så här:
2 dl torkade trattkantareller finhackade (jag kör mixerburken till stavmixern)
1 liten finhackad lök (mixerbukrk även här)
1 msk kalvfond
1 tsk tomatpur'e
1 tsk chilisås
6 dl vatten
1 dl cremefraiche
1 dl grädde
Ca 2 msk smör
Salt och peppar
Lite saft från citron

Lägg trattisarna i en gryta, häll på vatten, ca 1,5 dl. Låt koka bort och tillsätt smöret, lägg i löken och fräs nån minut. Häll i allt utom cremefraiche och grädden, låt koka 10 min och häll därefter i cremefraichen och grädden. Låt koka på svag värme 15-20 min.. Pressa sist i citron, ca 1 msk. Klart! Jag stekte strimlad fläskfil'e och la i botten av tallriken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar