..liten gård på landet, med allt som hör till. mitt liv fylls med mycket kärlek, renovering, arbete, trädgårdsintresse, familj, pyssel, virkning, matlagning, träning och fina vänner ..

7 oktober 2012

Soppa...

...för andra dagen i rad till lunch.

Mycket gott dessa höstiga och ruggiga dagar! Igår blev det köttsoppa och idag blev det nikalouktasoppa.

Såhär ser min variant ut, blir ca 6 p:
600g nötfärs
ca. 7 dl finstrimlad vitkål (jag tar osthyveln)
1 slantad morot
1,5dm strimmlad purjolök
2 vitlöksklyftor
3 msk kalvfond
1 msk naturell tomatpuré
1 msk skånsk grovkornig senap
2 msk balsamvinäger
1 liter vatten
2 lagerblad
5-10 hela kummin (Nytt för idag, spännande att smaka resultatet)
Smör och lite olja
Örtsalt och svartpeppar

Bryn köttfärsen i smör och olja, tillsätt vitkål, purjolök, vitlök och balsamvinäger. Låt fräsa runt lite och salta och peppra. Tillsätt resten av ingredienserna och häll sist på vattnet. Låt puttra minst 20-30 min!

Jag äter min soppa med en klick smör eller cremefraiche i.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar